خشوع

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

خشوع تأثّر خاص مقهور است در برابر قاهر به قسمي که از غير جدا مي شود و متوجه او مي گردد. و خشوع از صفات قلب است و بعد به جوارح نسبت داده مي شود.

به عنوان نمونه رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم وقتي ديدند شخصي در نماز با محاسنش بازي مي کند فرمود "اَمّا اِنّه لَو خَشَعَ قَلبَه لَخَشِعت جَوارِحُه" اگر قلب او خشوع داشت جوارح او نيز خشوع مي داشتند. و براي اين که خشوع در نماز پيداشود بايد دقت کند که نماز توجه کسي که صاحب فقر و ذلت است به ساحت عظمت و کبرياء و منبع عزت و بهاء. و لازمه اش اين است هر انساني که توجه به اين معنا داشته باشد دل خود را از هر چه او را مشغول مي کند خالي کند و تمام توجه خود را به او مشغول نمايد و همّ خود را همّ واحدي قرار دهد و از التفات به غيرپرهيز کند. و چگونه عمل مي کند فقير محض وقتي ملاقات کند با غني محض و ذليل چگونه رفتار ميکند در برابر عزت مطلقه.

برگرفته شده از تفسير الميزان

جلد 15 صفح 3-4

نتیجه عبادت

سرّ همه عبادات رسیدن به یقین است به تعبیر دیگر پایان نهایی عبادت و آن رسیدن کمال عبادت که همان یقین است می باشد. خدای متعال فرمود : وَاعْبُدْ رَ‌بَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ (سوره حجر آیه 99) در حقیقت عبادت نردبانی است که انسان به وسیله آن مرتب یقین را می پیماید.

 پس اگر خواستی ببینی عبادت ما حقیقتی دارد یا خیر؟ ببینیم آیا به مرتبه ای از یقین به خدای سبحان دست یافته ایم یا نه ؟ و از جمله عبادات، روزه می باشد که باید در پایان ماه به این نکته توجه کرد و مطلب دیگر اینکه خدای سبحان می فرماید : مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ‌ مِّنْهَا (سوره نمل آیه 89) نگهداری عمل می باشد. که بتوان با آن به قیامت وارد شد. خلاصه انجام عمل مشکل نیست، بلکه با آن عمل به قیامت آمدن مهم است. امید است خدای متعال توفیق نگهداری دست آوردهای این ماه را به همگان روزی فرماید.

Top